تفاوت مربی خانواده با مشاور خانواده در گفتگوی خبرگزاری تابناک با مهدی آریافر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دپارتمان ها
  4. chevron_right
  5. دپارتمان مشاوره خانواده
  6. chevron_right
  7. مهدی آریافر
  8. chevron_right
  9. تفاوت مربی خانواده با مشاور خانواده در گفتگوی خبرگزاری تابناک با مهدی آریافر

تفاوت مربی خانواده با مشاور خانواده در گفتگوی خبرگزاری تابناک با مهدی آریافر

تفاوت مربی با مشاور خانواده در گفتگوی خبرگزاری تابناک با مهدی آریافر
بخش نخست از مصاحبه تابناک با مهدی آریافر مشاور خانواده گروه درس زندگی:

پرسش خبرنگار تابناک
آقای آریافر، من در جایی خواندم که شما خود را مشاور خانواده نمی دانید، بلکه دوست دارید تا شما را مربی خانواده بنامند؟

پاسخ مهدی آریافر: بله همانطور که در سایت درس زندگی دات کام نیز گفته ایم، ما خود را مربی می دانیم نه مشاور. زیرا کار مشاور صرفاً راهنمایی برای حل مشکل است اما مربی مهارت حل مشکل را به مراجعین خود می آموزد.

خبرنگار تابناک: یعنی شما به مراجعین خود ماهیگیری می آموزید ؟ مگر مشاورین خانواده نیز همین کار را انجام نمی دهند؟

پاسخ مهدی آریافر: بله ما به آنها ماهیگیری می آموزیم. اما در مورد قسمت دوم پرسش تان باید بگویم، کار مشاورین خانواده ایجاد زمینه لازم برای شناسایی مشکلات و سپس ارائه راهکار است، در واقع مشاور بیشتر نگران مشکل است تا مراجع؛ و مراجع را به نحوی از فرآیند حل مسأله حذف می کند. او اطلاعات لازم در مورد مشکل را از فرد مشاوره گیرنده دریافت نموده و از مهارتش برای حل مسأله استفاده می کند. همانند کاری که یک پزشک در ارتباط با بیمارش انجام می دهد.

✅ اما یک مربی خانواده، وظیفه اش فراتر از کار یک مشاور است، او با ایجاد فرصت اکتشاف ، روشن کردن خلاقانه روشهای زندگی و آموزش آن به مراجع در جهت بهتر بودن اوگام برمی دارد.

در حقیقت مربی بر خلاف مشاور خانواده ، بیشتر نگران مراجعه کننده اش است تا مشکل، و لذا او را در فرآیند حل مسأله شرکت می دهد. در واقع مربی ارزش بسیاری برای مراجع خود قائل می شود و خالصانه دوستدار احساسات و هیجانات اوست زیرا بخوبی می داند این عوامل به همان اندازه ی وقایع عینی به مشکل مراجع مربوط هستند.

◀ البته بنده نمی خواهم روش مشاوره خانواده را زیر سوال ببرم، آن روش نیز در نوع خود بسیار کارآمد است اما تجربه نشان داده که روش مربی خانواده که امروزه در جهان به کوچینگ خانواده معروف است، باعث می شود تا مراجع روی پاهای خود بایستد و این امر ؛ عزت نفس و اعتماد به نفس او را بطور شگفت انگیزی افزایش می دهد و فرد را در برابر حوادث مختلف زندگی قدرتمندتر از گذشته می نماید.

لینک کوتاه متن کامل این مصاحبه در سایت تابناک

 

,

question