من مشاور تحصیلی بچه هایی هستم که قصد تغییر داشته باشند نه فریب !

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دپارتمان ها
  4. chevron_right
  5. دپارتمان مشاوره کنکور
  6. chevron_right
  7. تجربیات سینا تهرانی
  8. chevron_right
  9. من مشاور تحصیلی بچه هایی هستم که قصد تغییر داشته باشند نه فریب !
مشاور تحصیلی برای تغییر است

من مشاور تحصیلی بچه هایی هستم که قصد تغییر داشته باشند نه فریب !


یکی از بهترین هدیه هایی که می توانیم به دختران و پسران بدهیم، دانشی است که با آن بتوانند موارد مهم و با ارزش زندگی را پیدا کرده و قدر بدانند، وظیفه من به عنوان مشاور تحصیلی فقط این نیست که به شاگردانم بیاموزم چگونه درس بخوانند! چگونه تست بزنند! بلکه وظیفه ی اصلی من این است که آنها را برای مواجهه با چالش های آینده ی زندگی شان آماده سازم و به آنها کمک کنم تا دختران و پسرانی قدرتمند و تأثیرگذار در عرصه های مختلف نظیر سیاست ، اقتصاد ، علم ، فرهنگ ، تجارت و غیره شوند.

من فقط مشاور تحصیلی بچه هایی هستم که قصد تغییر داشته باشند نه فریب !
بر اساس تجربیاتی که در طی سالها مشاوره تحصیلی به دانش آموزان و داوطلبین کنکور سراسری داشته ام. بعضا با دختر و پسرهایی مواجه می شوم که بنابه دلایل مختلف نظیر توقعات، فشارهای اطرافیان و سبک اشتباه تربیتی ناچار به فریب پدر و مادر خود می شوند. در همین چند روز اخیر دانش آموزی که به زحمت و سختی فراوان موفق شده بود در مرکز مشاوره کنکور بنده ثبت نام کند در همان روز اول اجرای برنامه ی درسی اش شروع به نق زدن و ایراد گرفتن از زمین و زمان می کند. باید اذعان کنم که در طی این سالها که بخشی از وقت خود را به مشاوره تحصیلی اختصاص داده ام، چنین چیزی را از هیچ یک از شاگردانم ندیده بودم.

هرچند به عنوان یک مشاور مدیریت و تحصیلی که سالها زیر نظر اساتید برجسته ی آمریکایی شاگردی کرده است، می دانستم که با دختری مواجه هستم که به فریبکاری اطرافیان خود عادت کرده است، اما همواره تلاش کرده ام تا با تخصص خود چنین بچه هایی را در مسیر صداقت ، شفافیت و رشد و تعالی فردی قرار دهم، زیرا می دانم که از سوی نزدیکان خود تحت فشار و استرس شدیدی هستند ولی آنها نیز باید بدانند بنده به شرطی به آنها مشاوره تحصیلی خواهم داد که عمیقا از رفتار خود ابراز پشیمانی کرده و با اعتماد به مشاور تحصیلی خود به او اجازه دهند تا از آنها دختران و پسرانی صادق، قدرتمند و موفق بسازد. در غیر اینصورت بی درنگ اخراجشان خواهم کرد.
این دختر تازه وارد از همان روز نخست، بازی فریبکاری خود را آغاز کرد و به بهانه های واهی و بچه گانه تلاش کرد از زیر بار مسئولیت هایش شانه خالی کند، البته داستان از این قرار بود که او با مطالعه ی مصاحبه های بنده و یا از این و آن شنیده بود که آقای تهرانی در کارش بسیار جدی است و به هیچ وجه اجازه نمی دهد شاگردی در سیستم ایشان بماند اما درس نخواند و یا به وظایفش عمل نکند. به همین دلیل این دختر نادان تلاش می کرد تا قبل از آنکه دستش در برابر خانواده خود رو شود و آنها متوجه کم کاری های او گردند خود را از سیستم بنده خارج کند.

به هر حال من او را که به هیچ وجه به توصیه های بنده توجه نمی کرد و از طرفی پدر ساده لوحی نیز داشت که براحتی در تله ی فریبکاری دختر گیر افتاده بود، بی درنگ اخراج کردم زیرا در دانشگاه استنفورد درس بسیار خوبی از استاتید موفق خود گرفته ام و آن اینکه فقط برای کسانی وقت بگذارم که با صداقت پیش بیایند و از مشاور تحصیلی شان بخواهند تا موانع موفقیت را از سر راهشان بردارد. مانند نمونه زیر که بارها در مشاوره هایم تکرار شده است :

ترازهای بالای جعلی و خرید پاسخ آزمون های آزمایشی قبل از برگزاری آزمون
قبل از کنکور سال ۹۵ ، مادر محترم دانش آموزی که از فیلترهای اولیه ثبت نام در مرکز مشاوره کنکور درس زندگی عبور کرده بود، می گفت: « آقای تهرانی دختر من در آزمون های آزمایشی فلان مؤسسه کنکور ، ترازهای بالای ۸۰۰۰ کسب می کرد اما در آزمون سراسری نتیجه ای بهتر از حدود ۶۰۰۰ کسب نکرد، به نظرم سازمان سنجش در تصحیح پاسخنامه ی دخترم دچار اشتباه شده است! هرچند آنها زیر بار اشتباهشان نرفتند اما دخترم می گوید: مامان من مطمئن هستم که رتبه ام زیر صد می شد ! »

به این مادر محترم عرض کردم: « اجازه بدهید تا با دخترتان صحبتی داشته باشم ! »

وقتی دختر جوان وارد اتاق مشاوره شد، بوضوح استرس را در چهره ی او مشاهده می کردم به همین دلیل ابتدا مشاوره را به سمتی سوق دادم تا او احساس راحتی و آرامش کند.
بعد از طرح پرسش های مختلف و تحلیل رفتار دختر جوان به ایشان عرض کردم : « بیا با هم صادق باشیم من قرار نیست مچ گیری کنم و یا خدای نکرده آبروی تو را نزد خانواده ات ببرم . تو اینجا هستی که برای موفقیتت در کنکور گام مهمی برداری ! فقط به من بگو چرا اینکار را کردی ! »

دختر خانم که در ابتدا از پاسخ دادن طفره می رفت به تدریج لب به اعتراف گشود و در حالیکه می گریست، گفت: « آقای تهرانی من دانش آموز ضعیفی نیستم و از نظر پایه ی درسی خیلی قوی هستم اما چون پدر و مادرم از رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور بوده اند مدام به من فشار می آورند که تو نیز باید رتبه ی بسیار خوبی در کنکور کسب کنی . متأسفانه وقتی من در اولین آزمون آزمایشی تراز خوبی کسب نکردم آنها تا چند روز با حرفهای تند و تیز ، طعنه ها و متلک هایشان حسابی مرا تحقیر کردند، بطوریکه حتی یکروز تصمیم گرفتم دست بخودکشی بزنم اما موفق نشدم.
تا اینکه از طریق یکی از دوستانم متوجه شدم که می توانم دفترچه ی سوالات و پاسخ آزمون های آزمایشی این مؤسسه را درست دو روز قبل از برگزاری آزمون بخرم. از آن به بعد همه چیز در خانه ی ما تغییر کرد و رابطه ی پدر و مادرم با من خیلی خوب شد، حتی با وجود اعلام نتیجه کنکور و رتبه ی بدی که آوردم رابطه ی آنها با من خوب است زیرا تصور می کنند که مقصر سازمان سنجش است نه من . اما حقیقتش من بعد از آن آزمون اول، خیلی درس نمی خواندم و فقط هدفم این بود رضایت پدر و مادرم را با کسب تراز بالا در آزمون های آزمایشی کسب کنم. »

[su_quote]متأسفانه این دانش آموز درست می گفت: « وقتی معیار مهر و محبت و توجه والدین به فرزاندانشان کسب تراز بالا یا یک نمره ی عالی باشد، نتیجه این می شود که فرزند برای جلب توجه آنها به دروغ و فریبکاری روی آورد . »[/su_quote]

به این دختر جوان عرض کردم : « هر صحبتی که در اتاق مشاوره بین من و شما رد و بدل شد مثل یک راز در درون سینه ی من می ماند اما اگر می خواهی که به تو کمک کنم تا به آنچه که در کنکور سراسری می خواهی، دست یابی؛ باید هرآنچه که می گویم انجام بدهی و در این رابطه نیز صادقانه رفتار کنی ! »

سپس با والدین ایشان جلسه ی جداگانه ای برگزار کردم و شرایط خود را برای کمک به فرزندشان اعلام کردم ، از آنها خواستم در کار بنده و دختر خانمشان دخالت نکنند و فقط نظاره گر او باشند و اگر به مشکلی برخورد کردند ابتدا آنرا با من در میان بگذارند و به هیچ وجه در این مورد مستقیما با دختر خانم خود وارد بحث و گفتگو نشوند. 

من و شاگرد جدیدم یک سال بسیار خوب را در مرکز مشاوره تحصیلی درس زندگی تجربه کردیم. او حقیقتا دختر بسیار خوب و باهوشی بود و همانگونه که گفته بود پایه ی درسی خوبی داشت هرچند در بعضی موارد ، از روشهای سنتی و وقتگیر برای مطالعه و تست زنی استفاده می کرد که لازم بود تا روش هایش را تغییر دهم و کمی هم روش تفکر و ایده یابی طراحان کنکور را به او بیاموزم و بعد بنشینم و نمایش خیره کننده او را در بروز استعدادها و توانایی های خارق العاده اش نظاره گر باشم، توانایی هایی که به هر دلیلی تا آنروز اجازه ظهور پیدا نکرده بودند.

در انتها باید اعتراف کنم که بر خلاف آنچه که محافل علمی و آموزشی می گویند، من خود را بهترین مشاور تحصیلی نمی دانم زیرا :
همانگونه که در ملاقات با والدین محترم این دختر خانم عرض کردم: به عنوان مشاور تحصیلی نقش چندانی در قبولی این دختر خانم در رشته ی پزشکی دانشگاه تهران نداشتم ، بلکه فقط به فراهم کردن زمینه ی لازم برای بروز استعدادها و توانایی های خارق العاده ی او کمک کردم و بسیار خوشحال هستم که والدین ایشان نیز پذیرفتند که به شیوه های بهتری نیز می توانند فرزند خود را در مسیر موفقیت های فردی ، تحصیلی و شغلی قرار دهند.

در چنین شرایطی است که در آینده شاهد ظهور مردان و زنانی خواهیم بود که می توانند جهان را تحت تأثیر توانایی های خارق العاده ی خود قرار دهند. 


برگرفته از تجربیات واقعی جلسات مشاوره تحصیلی سینا تهرانی
عضو گروه مشاورین سایت درس زندگی دات کام

 

 

نتیجه‌ای پیدا نشد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
question