هفت راهکار عملی برای بهبود روابط میان افراد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دپارتمان ها
  4. chevron_right
  5. دپارتمان مشاوره روانشناسی
  6. chevron_right
  7. مطالب روانشناسی
  8. chevron_right
  9. ارتباط موثر
  10. chevron_right
  11. هفت راهکار عملی برای بهبود روابط میان افراد
هفت متد بهبود روابط افراد

هفت راهکار عملی برای بهبود روابط میان افراد

خبرگزاری انتخاب در گفتگو با مهدی آریافر مشاور خانواده و بهبود روابط همسران گروه درس زندگی نوشت:

متخصصین مهارتهای ارتباطی معتقدند که عدم توانایی در برقراری ارتباط مؤثر، یکی از مهمترین علل بروز عصبانیت و مشکلات روحی و روانی است. بسیاری از ما چون نمی دانیم در برخورد با دیگران چگونه رفتار کنیم، دچار خشم، افسردگی و کینه توزی نسبت به خود و دیگران می شویم. بنابراین یادگیری اصول و قواعد برقراری ارتباط مؤثر، خود یکی از عوامل مهم سلامت روانی است. مهدی آریافر مشاور خانواده و متخصص بهبود روابط مجردها و همسران، دستورالعمل هایی برای بهبود روابط میان افراد ارائه داده است.

۱- به افراد لبخند بزنید
این مشاور خانواده در این مورد می گوید: یکی از روشهای ایجاد تأثیر مثبت در برخورد اول، لبخند زدن است. لبخند زدن چهار ویژگی برجسته یعنی اعتمادبه نفس، خوشحالی،  اشتیاق و مهمتر از همه پذیرش را در شما نمایان می سازد. وقتی ما لبخند کسی را می بینیم، مغزمان نیز واکنشی مثبت نشان داده و به عضلات مخصوص لبخند دستور می دهد که واکنش طرف مقابل را با لبخند و یا رفتاری مثبت جواب دهد. لبخند زدن بخصوص در برقراری اولین ارتباط، اهمیت زیادی دارد، زیرا اولین برخورد در ذهن طرفین خواهد ماند. لبخند شما؛ منعکس کننده گرما، اعتماد و رفتار مثبت است و لذا حس بسیار مثبتی بر جای می گذارد و باعث می شود تا دیگران را جذب خود کنید. حتی در هنگام مکالمه تلفنی نیز لبخند بر لب داشته باشید زیرا تحقیقات نشان می دهد که تغییر فیزیکی در لبهای شما، کلامتان را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث القای حس مثبت به طرف مقابل خواهد شد.

 

۲- اهمیت نگاه کردن و دست دادن
مهدی آریافر گفت: وقتی با فردی مواجه شدید در حین سلام و احوال پرسی در مکث های کوتاه دو الی سه ثانیه ای به چشمان او نگاه کنید، زیرا نگاه کردن به چشمان  فرد در هنگام صحبت کردن، باعث ایجاد ارتباط بهتر و صمیمی تر خواهد شد. هرچند دست دادن در زمان برقراری اولین ارتباط به عنوان یکی از روشهای برقراری ارتباط مؤثر قلمداد می شود اما در مواجهه با اشخاصی که از نظر سنی از شما بزرگتر هستند، یا از شخصیتهای مهم شمرده می شوند و یا فردی که به شما معرفی می شود، دستتان را پیش نبرید و اجازه بدهید اگر خود این افراد مایل بودند، با شما دست بدهند

 

 ۳- افراد را با نامشان صدا کنید
از نگاه مهدی آریافر ؛ هرچند در بسیاری از کشورها ؛ صدا کردن نام افراد حتی در اولین برخورد، یک روش مؤثر ارتباطی برای بهبود روابط بشمار می رود زیرا تکرار نام به ارتباط نام فرد با چهره او کمک می¬کند، اما در کشور ما اینکار نوعی بی احترامی تلقی می شود. ولی با این حال توصیه می شود در ارتباطهای خارج از محیط های اداری از نام کوچک افراد استفاده شود. البته تجربه من نشان داده که بهترین کار این است که از طرف مقابل خود سؤال کنیم که آیا ترجیح می دهد با نام کوچک او را مخاطب قرار دهیم یا نام خانوادگی اش. برخی نیز همان ضمیر « شما » را ترجیح می دهند. حتی اگر طرف مقابل به شما چنین اجازه ای داد، بهتر است کلمه آقا یا خانم را در هنگام ذکر اسم او به زبان بیاوریم، یعنی بهتر است بگوییم: محمد آقا یا مریم خانم، مگر آنکه مدت زمان زیادی از دوستی تان گذشته و رابطه عمیقتری ایجاد شده باشد.

 

۴- همدلی کردن
همدلی خصوصیتی ذاتی میان همه انسان هاست. از آنجا که ما در اجتماع به دنیا آمده و در کنار یکدیگر زندگی می کنیم، برای یکدیگر ارزش حیاتی قائل بوده و نسبت به یکدیگر نگران می شویم و رفتار همدلانه از خود نشان می دهیم. برای تقویت همدلی بهتر است به افراد فرصت دهیم تا در هنگام ناراحتی ، احساسات خود را براحتی بیان کنند، سپس با درک این احساسات به طرف مقابل نشان دهیم که برایش اهمیت، ارزش و احترام زیادی قائل هستیم. حواسمان باشد که به هیچ وجه تظاهر به همدلی نکرده و از مقایسه کردن خودداری کنیم، زیرا اینکار به احساسات پرامید فرد لطمه خواهد زد. همچنین اگر طرف مقابل نیاز به کمک دارد، سعی کنید بجای حدس زدن از او بپرسید که چه کاری می¬توانید برایش انجام دهید. این بهترین راه برای ارزیابی نیازهای اوست.

 

۵- هنر خوب گوش دادن
این متخصص سرشناس ترمیم روابط ناشی از بی وفایی و خیانت همسران در خصوص اهمیت گوش دادن در برقراری ارتباط مؤثر و بهبود روابط گفت: من همواره در کارگاههای آموزشی مهارتهای همسرداری و ارتباط مؤثر به این موضوع اشاره دارم که هنر گوش دادن یکی از قدرتمندترین مهارتها در برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است که نیاز به آموزشهای حرفه ای دارد اما در این مجال کوتاه برای خوب گوش دادن لازم است به این نکات توجه نمود:قبل از شروع گفتگو سعی ‌کنید، عوامل محیطی مزاحم را به حداقل برسانید. به عنوان مثال تلویزیون، رادیو و حتی تلفن همراه خود را خاموش کنید .در طول گوش دادن به حرفهای طرف مقابل در حالی که بدنتان متمایل به جلو بوده و در فاصله‌ای مناسب از او قرار گرفته است، با وضعیتی گرم و پذیرا، هشیاری همراه با آرامش خود را به او انتقال داده و از  پیش داوری و رجوع به شنیده های قبلی تان خودداری نموده و قضاوت نکنید، زیرا با اینکار به خود اجازه می دهید تا ذهن با نگاهی تازه به تحلیل مسئله مورد نظر بپردازد.مهدی آریافردر ادامه افزود: در گفت‌وگو با طرف مقابل سعی کنید، سؤالات کمتری بپرسید تا او وقت بیشتری برای سخن گفتن داشته و هدایت مکالمه را در دست داشته باشد. در حین گفت‌وگو با حرکات سر و کلمات مناسب تمایل و علاقمندی خود را به شنیدن صحبتهای او نشان داده و آن را قطع نکنید و اگر از نظر زمان در تنگنا هستید، این مورد را با لحنی مناسب مطرح نموده و حتماً قرار گفت‌وگوی بعدی را تعیین کنید. سپس بعد از اتمام صحبتهایش ، به خود فرصت فکر کردن بدهید و سعی کنید سخنی به زبان نیاورید و بلافاصله تصمیم عجولانه ای اتخاذ نکنید.

 

۶- با ملاحظه باشید
این مشاور خانواده به طرفین یک گفتگو توصیه می کند، برای بهبود روابط خود؛ در یک اختلاف یا دعوا به همه جوانب داستان گوش فرادهند. احساسات اغلب موجب می شود تا گفتن یا پذیرفتن حقیقت سخت باشد. اگر فرد آماده صحبت کردن در مورد اختلاف و دعوا نیست، او را تحت فشار قرار ندهید و گفتگو را به زمان دیگری موکول کنید.

 

۷- سخاوتمند باشید و از افراد تعریف و تمجید کنید

مهدی آریافر در تشریح این مطلب گفت: مؤثرترین ویژگی منحصربفردی که موجب بهبود روابط و موفقیت ما در هر گفتگویی می گردد، نشان دادن توانایی هایمان در ابراز قدردانی از طرف مقابل و تعریف و تمجید از اوست. در هر نوع ارتباطی اعم از ارتباطات اجتماعی یا شغلی، آنچه خاطره شما را در ذهن طرف مقابل زنده نگه می دارد، اظهار نظرهای خوشایندی است که خوشحالی و شعف حقیقی تان را از حرفی که او می زند و کاری که کرده است، نشان می دهد. لذا این مهارت را در خود پرورش دهید تا به یکی از دوست داشتنی ترین دوستان طرف مقابل تبدیل شوید. در مورد افرادی که آنها را از قبل نمی شناسید، لازم است که به دقت به صحبتهایشان گوش فرا داده و با شناسایی ویژگی های مثبت آنها اقدام به تعریف و تمجید نمایید. برای ابراز قدردانی و یا تعریف ، لزومی ندارد که حتماً از جملات زیبا استفاده کنید زیرا حتی یک تعریف و تمجید ساده ای که از صمیم قلب و به دور از تظاهر و دروغ باشد، بطور قطع موجب خوشحالی طرف مقابل خواهد شد. همچنین برای ستایش دیگران منتظر فرارسیدن رویدادهای مهم زندگی آنها نظیر کسب مدرک دکترا و یا موفقیت در یک کار خاص  نباشید، زیرا انسان ها برای کارهای بزرگ خود به اندازه کافی بازخورد مثبت می گیرند. لذا تعریف و تمجید از دیگران برای موارد کوچک زندگی شان، موجبات خوشحالی و امتنان آنها را فراهم خواهد ساخت.

 

لینک مطلب هفت راهکار عملی برای بهبود روابط میان افراد در سایت : انتخاب

 

 

نتیجه‌ای پیدا نشد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
question