چگونه می توان یک دانش آموز را به فراگیری درسی خاص علاقه مند کرد ؟

آیا مشکل دانش آموزی که نمرات خوبی کسب نمی کند ، بی استعدادی است؟

روزی مادر محترم دانش آموزی که در سال سوم رشته ریاضی فیزیک تحصیل می کرد، از عدم علاقه فرزند دخترش به درس فیزیک سخن می گفت . از نقطه نظر ما متخصصین ارتباطات و تکنولوژی های آموزشی ، اگر دانش آموزی در یادگیری درسی با مشکل روبرو باشد، احتمالاً دلیلش این است که موضوع مورد اشاره با باورهای او ناسازگاری دارد. یعنی برداشت ذهنی آن دانش آموز که ناشی از باورهایی است که جامعه ، خانواده ، مدرسه و … در ذهن او خلق کرده اند ، بگونه ای است که ذهنیت مثبتی نسبت به کتاب فیزیک و مباحث آن ندارد.

وقتی در طی چند جلسه با حضور آن دانش آموز ، به بررسی موضوع پرداختم ، متوجه شدم که در ذهن او جملاتی نظیر ” من فکر فیزیک ندارم ” ، ” من ذاتاً در درس فیزیک ضعیف هستم ” ، ” من استعداد فیزیک ندارم ” و … ثبت شده است.

بدون تردید شاگرد مدرسه ای که برای خود حساب مردودی باز کرده یا فکر می کند که استعداد فیزیک ندارد ، پایان سال هم نمره خوبی کسب نمی کند و بنابراین باورهای اشتباهش به اثبات می رسد.

تنها کاری که لازم بود به عنوان یک مشاور مهارتهای تحصیلی برای این دخترخانم انجام دهم ، این بود که باورهای او را نسبت به درس فیزیک تغییر دهم . لذا با بهره گیری از دانش خود، دانش آموز را به تغییر تعریف خویش از فیزیک ترغیب کردم و طولی نکشید که توانایی یادگیری او نیز تغییر کرد . دانش آموزی که چند مرتبه در امتحانات فیزیک مردود شده و به همین خاطر از سوی همکلاسی ها و خانواده اش به خنگی و بی استعدادی متهم می شد ، بعد از مدت کوتاهی در درس فیزیک نیز شایستگی خود را به اثبات رساند.

مشکل این دانش آموز و سایر دانش آموزان و دانشجویانی که در مدرسه و دانشگاه نمرات مطلوبی کسب نمی کنند و یا انگیزه و باور لازم برای کسب موفقیت های تحصیلی بزرگ را ندارند، بی استعدادی یا پایه درسی ضعیف نیست. بلکه مشکل آنها باورهای نادرستی است که در ذهنشان ایجاد شده و تا زمانی که این باورها به کمک روش های علمی، جای خود را به باورهای موفقیت ساز ندهد ، اوضاع تغییر نخواهد کرد و آنها به موفقیت تحصیلی چندانی نخواهند رسید

 

درس زندگی از دکتر سینا تهرانی – مشاور تحصیلی و متخصص ارتباطات و تکنولوژی های آموزشی

 

question