برنامه ریزی کنکور یک فرآیند علمی و تخصصی است
آن برنامه درسی که بتواند یک دانش آموز را در امتحانات مدرسه موفق گرداند و یا به رشته های پرطرفدار دانشگاههای مطرح تهران برساند؛ نیازمند دانش برنامه ریزی و تسلط بر تفکرات راهبردی طراحان امتحانات نهایی و یا آزمون سراسری است.
این تفکر که برخی می گویند: برنامه ریزی درسی وظیفه خود دانش آموزان است، نشانه چیست؟
این نوع طرز فکر نشان می دهد که تعریف آنها از برنامه درسی یک جدول هفتگی پیش پا افتاده است که در آن برای هر روز، صفحاتی از کتابهای درسی یا کنکور با زمانهای تعریف شده تعیین شده است و در کنار آن به دانش آموز گفته شده است که برای اجرای این برنامه می بایست خود را در بسیاری از زمینه ها محدود کرده و فعالیت های خاصّی را انجام ندهد. به همین دلیل است که آنها معتقدند یک دانش آموز نیز می تواند برای خودش برنامه ریزی کند.
حال آنکه طرح ریزی یک برنامه درسی نیازمند علم مدیریت برنامه ریزی ؛ اشراف کامل بر علم مدیریت حافظه ؛ روش تفکر طراحان آزمون و چندین مؤلفه تأثیرگذار دیگر دارد.
باید توجه داشت که طراحان سؤالات آزمون سراسری، اساتید برجسته دروس خود هستند و براحتی می توانند با راهبردهایشان مشاورین کنکور را زمین گیر کنند. لذا با برنامه های درسی پیش پا افتاده و تکراری که در دسترسس همگان قرار دارد نمی توان بر این راهبردها چیره شد.