خیانت همسر و علل وقوع آن از نگاه مهدی آریافر

بررسی علل خیانت همسر و روش صحیح برخورد با آن

در مطلب زیر می خوانید:
تعریف خیانت همسر و انواع
روش های برخورد با بی وفایی و خیانت زن یا مرد
عوامل واقعی خیانت همسران برگرفته از تجربیات مشاوره های تخصصی آقای آریافر
روش های برخورد با خیانت همسر
نقش دخالت اطرافیان در بدتر کردن اوضاع

خیانت کردن و مورد خیانت واقع شدن در هر زمینه و جایگاهی در همه‌ی نقاط دنیا مورد نکوهش است و بسته به اینکه خیانت در زمینه‌ های سیاسی، اجتماعی یا خانوادگی باشد دارای مجازات‌ها و تبعات مختلفی است. آنچه بیش از همه‌ی انواع خیانت، رایج بوده و دارای بیشترین تأثیر روانی بر خانواده و حتی جامعه است ، خیانت زن به شوهر و یا خیانت مرد به همسر خود است که علل و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند. بطور کلی خیانت همسران به دو دسته عمده تقسیم می‌گردد:

نخست: خیانت عاطفی
دوم: خیانت جنسی

زنان یا مردانی که دچار خیانت عاطفی می‌گردند، به‌یک‌باره به این اختلال رفتاری دچار نمی‌شوند، بلکه طی سالیان متمادی و مشاهده بی‌مهری‌های پی‌درپی از سوی همسر خود، به سمت خیانت می روند و از راه‌های مختلف به دنبال یک ناجی برای زندگی شخصی خود می‌گردند، زیرا که این اشخاص اغلب خود را در برابر همسر بی‌مهر خود، یک قربانی می‌پندارند و درصدد یافتن آن مهر و محبت گمشده، در کنار شخص دیگری هستند. خیانت‌های عاطفی در صورت ادامه‌دار بودن باعث شکاف‌های عمیق در بستر خانواده شده و کم‌کم منجر به خیانت‌های جنسی می‌گردند.
خیانت همسر چه به‌صورت جنسی و چه عاطفی ضررهای جبران‌ناپذیری بر خانواده‌ها گذاشته و کمتر زوج‌هایی بعد از خیانت توانسته‌اند به زندگی طبیعی و عادی خود بازگردند. اغلب خانواده پس از خیانت ازهم‌پاشیده و فردی که به او خیانت شده، دچار آسیب‌های شدید روحی و روانی می‌گردد.

نگرش فرد خیانت دیده برای ازدواج مجدد
این افراد اغلب تا سال‌ها یک حس خشم و نفرت درونی به شخص خائن و در نوع حاد، به تمام هم‌جنس‌های خائن دارند. در بعضی موارد مشاهده‌شده است، حتی مراجعه به یک مشاور و روانشناس نیز در درمان اشخاص خیانت دیده کارساز نبوده و شخص همیشه از این واقعه رنج خواهد برد. اکثراً اشخاصی که برای درمان اقدام نمی‌کنند، با دیدگاه منفی ای نسبت به ازدواج مجدد پیدا می کنند و حتی بعد از این ازدواج به‌سختی به همسر خود اعتماد کرده و با کوچک‌ترین موضوعاتی به او شک برده و او را از لحاظ روحی مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.
ازاین‌رو مهدی آریافر مشاور خانواده و بهبود روابط آسیب دیده از خیانت همسران توصیه می کند که این اشخاص تا زمان بهبودی کامل از برقراری رابطه عاطفی پرهیزکرده و تمام طول درمان خود را زیر نظر یک مشاور طی کنند. یک مشاور، به فردی که مورد خیانت واقع‌شده، کمک می‌کند تا با مسئله به‌صورت واقع‌بینانه روبه‌رو گردد و بتواند حس خشم و نفرت خود را تخلیه کند تا درنهایت خود را برای برقراری یک رابطه عاطفی جدید آماده سازد.

راههای برخورد با خیانت همسر
مهدی آریافر مشاور خانواده گروه درس زندگی دات کام می گوید: زمانی که یکی از زوجین متوجه خیانت همسر خود می‌گردد، دو راه پیش رو دارد. یک‌راه آسان که جدا شدن همراه با درد رنج فراوان از همسر خیانت کرده است و راه دیگر هم این است که فرد خیانت دیده بجای جدایی و طلاق تصمیم به احیاء دوباره رابطه خود با همسرش بگیرد.
اغلب زوجین به‌محض اطلاع از خیانت همسر کنترل رفتاری خود را از دست می‌دهند و به‌شدت با فرد خائن برخورد کرده و گاهی حتی منجر به خسارات جانی جبران‌ناپذیری می‌گردند. در این میان معدود زوج‌هایی هم هستند که بر رفتار و احساسات خود مسلط بوده و به‌جای برخورد شدید، در پی یافتن دلیل خیانت برمی‌آیند. راه‌حل دوم، به یک دید گسترده و همزادپنداری با خائن نیاز دارد. زمانی که همسری متوجه خیانت می‌گردد درصورتی‌که واقع‌بینانه به قضیه بنگرد مسلماً خواهد یافت که خود او نیز در سوق دادن همسر خود به‌سوی خیانت مؤثر بوده است.
مهدی آریافر در انتها می گوید: بطور میانگین از هر ده رابطه ای که در اثر خیانت یکی از زوجین به چالش کشیده شده است؛ هشت رابطه در اثر همکاری فرد خیانت دیده و همسر بی وفا در جلسات مشاوره تخصصی منجر به بهبود می شود.

عوامل اصلی بروز خیانت همسر
از نگاه مهدی آریافر عواملی نظیر :
« ترس درونی برای از دست دادن همسر ، رفتارهای عصبی و توهین آمیز او ، عدم ارضای عاطفی، بی توجهی به ارزشهای یکدیگر، عدم ارضای جنسی، شک و تردید به همسر ، بدبینی و کنترل شدید طرف مقابل، تحمیل نظرات و عقاید به طرف مقابل ، فقدان برنامه ریزی مشخص در زندگی زناشویی ، فقدان مهارت های ارتباطی موثر که لازمه دستیابی به تفاهم و گفت و گویی موثر است ، بی توجهی به آراستگی و وضع ظاهری و نظافت و بهداشت شخصی ، جابجا شدن اولویت های زندگی بطوریکه یکی از طرفین گویی هنوز متوجه نشده که ازدواج کرده است و می بایست به همسر خود بیشتر از خانواده پدری اش توجه و محبت کند.»
بیشترین نقش را در خیانت همسر دارد.
همچنین این مشاور خانواده معتقد است : در کنار عوامل فوق؛ عوامل بیرونی نیز در بروز خیانت همسر بی‌تأثیر نیستند. به عنوان مثال در جامعه هر شخص متأهل دارای حریم بوده و باید از صمیمیت بی‌قیدوشرط با شخص متأهل بپرهیزد.

دخالت اطرافیان
همه افراد اعم از والدین، دوستان و بستگان نزدیک زوجین باید بدانند در صورت دخالت کردن در هنگام بروز مشکل، نه‌تنها مشکل را حل نکرده بلکه آن را به بحرانی تبدیل می کنند که باعث تسریع در جدایی زوجین از یکدیگر می‌گردد. این دخالت‌ها که اغلب به‌عنوان پادرمیانی و طلب خیرخواهی در جامع رواج دارد، سبب ناتوان کردن زوجین در بررسی مشکل خود و عدم یافتن راه‌حل مناسب می‌شود. لذا در اینجاست که نقش بلوغ به میان می‌آید. همسرانی که دارای بلوغ فکری و احساسی می‌باشند، به اطرافیان اجازه دخالت کردن در امور خود را نداده و دارای آرامش نسبی در هنگام اختلاف‌نظر می‌باشند. این همسران دارای صمیمتی می‌باشند که مانع بروز خیانت می‌گردد.

منبع: مطلب اختصاصی مرکز مشاوره خانواده گروه درس زندگی

نتیجه‌ای پیدا نشد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
question