ما هم می توانیم دانش آموز موفقی باشیم

پایگاه خبری – تحلیلی مشرق نیوز با انتشار پست آموزنده ای از کانال تلگرام اختصاصی سینا تهرانی مشاور تحصیلی گروه درس زندگی در مورد دانش آموز موفق نوشت:
به گزارش مشرق، سینا تهرانی استراتژیست مدیریت آموزشی و مشاور رتبه های تک رقمی کنکور معتقد است؛ همه دانش آموزان از هر طبقه اجتماعی می توانند اوضاع را آن طور که می خواهند تغییر دهند و دانش آموز موفق باشند و خودشان را برای نسل های بعدی آماده سازند، فقط لازم است تا خیّرین مدرسه ساز؛ مدیران، معلمین و مشاورین تحصیلی آنها کمی هوشمندانه تر عمل کنند.

این متخصص مدیریت و مشاور تحصیلی با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود نوشته است: بسیاری از مردم بدنبال ایجاد تحول در روشهای تدریس هستند. اما یافتن روشهای جایگزین که کارآمد هم باشد کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و مهارت دارد. به نظرم آنچه مدارس تیزهوشان یا پرادعا به آن نیاز دارند، وجود دانش آموزان نخبه و باهوش نیست، بلکه آنها به شدت نیازمند نوآوری و خلاقیت در روشهای تدریس دبیرانشان هستند تا استعدادهای بچه ها سرکوب نشود.

سینا تهرانی با اشاره به یکی از تجربیات خود در برخورد با دانش آموزانی که به دلایل مختلف از مشکلات روحی و خانوادگی رنج می برند، نوشته است: دو سال قبل به درخواست یکی از خیّرین مدرسه ساز؛ با همراهی تیمی از رتبه های برتر خود در کنکورهای سراسری سالهای گذشته مسئولیت اجرای پروژه ای را برعهده گرفتم که هدفش این بود تا دختر خانم های مقطع سوم تجربی مدرسه ی این فرد خیّر که در اثر فقر مالی خانواده و یا اعتیاد والدین خود دچار آسیبهای روحی شده بودند را برای موفقیت در آزمون سراسری آماده کند.

آنچه در درجه اول بسیار اهمیت داشت این بود که من و شاگردانم کاری کنیم تا دانش آموزان آن مدرسه بتوانند مطالب را بخوبی بیاموزند و این مستلزم آن بود تا ابتدا کلاس درس را به مکانی شاد ، سرشار از آرامش و توأم با امنیت مبدل سازیم.
بنده می دانستم، بچه هایی که در وضعیت ناگوار روحی و خانوادگی به سر می برند نیاز به تدریس به روش بازی سازی ذهنی دارند. از طرفی خانواده ها نیز سراسیمه بودند و باید راهی پیدا می کردم تا بتوانم تنش های روحی و روانی فرزندانشان را هم از بین ببرم.

لذا در گام نخست به رتبه های برتر خود متذکر شدم تا به کمک روشهایی که از بنده در فرآیند آماده سازی خود برای موفقیت در کنکور آموخته اند، فرآیند تدریس دروس مختلف را تبدیل به یک بازی جذاب و سرگرم کننده نمایند.

معصومه یکی از رتبه های برتر و دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران که وظیفه تدریس دروس زیست و شیمی را برعهده داشت، می گفت: آقای تهرانی وقتی در کلاس با بچه ها بازی می کنم مثل این است که دوباره بچه شده ام و واقعا از این کار لذت می برم. آنها نیز مفاهیم زیست شناسی و شیمی را در قالب بازی های ذهنی بخوبی یاد می گیرند و این از نتایج امتحانات تشریحی و تستی ای که از آنها می گیرم، کاملاً مشخص است.سینا تهرانی در ادامه می افزاید: مادر یکی از دختر خانم های آن مدرسه می گفت: « دختر خجالتی و حساسش تصمیم داشت، قید دانشگاه و کنکور را بزند. راضی کردن او برای رفتن به مدرسه در ابتدا؛ کار بسیار مشکلی بوده اما اکنون وضع فرق کرده است و او صبح ها با خوشحالی و با رؤیای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه تهران از خواب برمی خیزد و می خواهد به مدرسه برود.»

در همان ماههای ابتدایی تلاش دستیارانم و خود دانش آموزان باعث شد تا افکار منفی از ذهن آنها محو شود. دانش آموزان آن مدرسه با نتایج خیره کننده ای که در امتحانات نهایی آن سال و آزمون سراسری امسال کسب کردند، این پیام مهم را به همه مدیران و معلمین دنیا مخابره کردند که « همه دانش آموزان از هر طبقه اجتماعی می توانند اوضاع را آن طور که می خواهند تغییر دهند و بشوند دانش آموز موفق و خودشان را برای نسل های بعدی آماده سازند، فقط لازم است تا خیّرین مدرسه ساز؛ مدیران، معلمین و مشاورین تحصیلی آنها کمی هوشمندانه تر عمل کنند.»

سیناتهرانی در انتها نوشته است: قطعاً دنیایی که آنها خواهند دید دنیای متفاوتی خواهد بود که نکته اصلی‌اش بدبختی، اعتیاد و نفرت نیست. آنها به زندگی با نگاه متفاوتی خواهند نگریست.

لینک دانش آموز موفق در سایت مشرق نیوز : اینجا

, , ,

question